Algemene voorwaarden

Artikel 1

Offerte

Het accepteren van een offerte door de klant en het geven van de opdracht aan ons als Team van der Most dient schriftelijk te gebeuren via een email of WhatsApp bericht.

Met het accepteren van de offerte bevestigt de klant tevens de algemene voorwaarden te hebben gelezen en hiermee akkoord te gaan

Artikel 2

Annulering van een opdracht door de klant

Het annuleren van een opdracht welke door de klant reeds geaccepteerd en bevestigd is, zal leiden tot een annuleringsfactuur vanuit Team van der Most. De hoogte van deze factuur is afhankelijk van het factuurbedrag en van het moment van annuleren.

Annuleringstermijn
De opdrachtgever kan de opdracht schriftelijk annuleren. De datum waarop de annulering door ons is ontvangen, geldt als de annuleringsdatum.

Annuleringskosten
Bij annulering zijn de volgende kosten van toepassing:

    1. Meer dan 14 dagen voor de uitvoeringsdatum:       0% van het overeengekomen bedrag.
    2. Tussen 14 en 7 dagen voor de uitvoeringsdatum:   40% van het overeengekomen bedrag.
    3. Tussen 7 en 3 dagen voor de uitvoeringsdatum:     75% van het overeengekomen bedrag.
    4. Binnen 72 uur voor de uitvoeringsdatum:               100% van het overeengekomen bedrag. 

Reeds gemaakte kosten
Ongeacht het moment van annulering, worden alle reeds gemaakte kosten, zoals de inzet van ingehuurde derden (bijvoorbeeld ZZP'ers), gehuurde materialen (zoals verhuisliften en transportmiddelen), en andere voorbereidingskosten, volledig aan de opdrachtgever doorberekend.

Verplaatsing van de opdracht
Indien de opdrachtgever de opdracht wenst te verplaatsen naar een andere datum, dient dit schriftelijk te worden aangevraagd. Verplaatsing is mogelijk onder voorbehoud van beschikbaarheid en kan extra kosten met zich meebrengen.

Overmacht
In geval van overmacht, zoals omschreven in artikel 16 van deze voorwaarden, kunnen afwijkende annuleringsvoorwaarden gelden.


Artikel 3

Annulering van een opdracht door Team van der Most

Op het moment dat een opdracht bevestigd wordt door de klant behoudt Team van der Most zich het recht om binnen 36 uur een opdracht alsnog niet aan te nemen. Dit kan in die gevallen waarin blijkt dat het organiseren van de benodigde mankracht, de kringloop, het transport naar en/of het storten van de restgoederen bij een recyclingbedrijf, niet haalbaar is.

Daarnaast behoudt Team van der Most zich het recht om een opdracht in geval van overmacht of onvoorziene omstandigheden uit te stellen of in uiterste geval te annuleren zonder gevolgen van dien.  We zullen in geval van annulering de klant zo snel mogelijk op de hoogte brengen en  zoeken naar een werkbare oplossing maar we zijn niet verplicht op de opdracht alsnog uit te voeren.  Geoffreerde uren moeten worden uitbetaald en gemaakte kosten voor transport of verhuislift kunnen niet terug betaald worden.  

Zie Artikel 16 voor overmacht

Artikel 4

Oplevering

Wanneer alle werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Team van der Most een oplevering met sleuteloverdracht met de klant doen. Wanneer de woning naar tevredenheid is opgeleverd is de opdracht afgerond en is er geen mogelijkheid tot aansprakelijkheid meer voor wat betreft de werkzaamheden, afspraken en schadeclaims

Artikel 5

Goederen

Met het begin van de werkzaamheden draagt de klant de inboedel, welke bestaat uit goederen voor de kringloop en restgoederen die naar de stort gaan, over aan Team van der Most. Op de offerte is duidelijk aangegeven welke goederen er in de woning moeten blijven  Er kan achteraf geen aanspraak gedaan worden op goederen.

Team van der Most neemt geen verantwoordelijkheid voor schade aan achtergebleven goederen die mee mogen naar de kringloop.  

Uiteraard mag de klant tijdens de opruimende werkzaamheden ons wijzen op goederen die deze alsnog wilt behouden, maar we kunnen niet garanderen dat die goederen daadwerkelijk gevonden of terug gehouden worden. Goederen die naar de kringloop zijn gegaan zijn haast niet meer te achterhalen

Artikel 6

Kosten restgoederen.

Team van der Most maakt een zo goed mogelijke inschatting van de hoeveelheid restgoederen welke afgevoerd moeten worden. Het tarief van bedrijfsmatig storten is €370,- per 1000 kg (exclusief 16% milieuheffing). Team van der Most behoudt zich het recht om het in geval van een te lage inschatting van de af te voeren goederen de extra kosten met een nacalculatie in rekening te brengen. In het geval van een te lage inschatting zullen wij de klant een kopie van de kwitantie toe sturen zodat deze kan zien over welke hoeveelheid de nacalculatie gaat


Artikel 7

Extra uren mankracht

Bepaalde werkzaamheden zijn moeilijk in te schatten qua hoeveelheid man-uren, voorbeelden hiervan zijn vloeren verwijderen en behang verwijderen. Zodra we merken dat bepaalde werkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden binnen de in de offerte genoemde uren zullen we de klant hiervan op de hoogte stellen en zullen we foto's maken om de problemen die we tegenkomen duidelijk te maken. We zullen voor die specifieke werkzaamheden dan ter plekke een nieuwe offerte moeten maken, welke dan door de klant bevestigd dient te worden. Anders laten we die werkzaamheden onverricht zonder gevolgen van dien.

Artikel 8

Aanwezigheid van de klant op de werkvloer

In verband met een veilige werkomgeving is het de klant niet toegestaan om bij de uitvoering van de opdracht aanwezig te zijn. Uitzonderingen zullen vooraf moeten worden besproken en eventueel worden opgenomen in de offerte. Uiteraard mag de klant vooraf aangemeld langskomen om zich een inzicht te verschaffen op de stand van de werkzaamheden. Verder heeft de klant niet het recht om de werkvloer te betreden zonder de aanwezigheid van Team van der Most

Artikel 9

Chemisch afval 

De kosten voor het bedrijfsmatig afvoeren van chemisch afval liggen dermate hoog dat Team van der Most de klant adviseert om chemisch afval zelf af te voeren bij een particulier afvalpunt. Wij zullen alle chemisch afval dat wij tegenkomen in de woning verzamelen op één punt, denk hierbij onderandere aan batterijen, Tl-balken, verf, schoonmaakmiddelen en oliën

Artikel 10

Vooruitbetaling

Zodra een offerte wordt geaccepteerd en daarmee de opdracht wordt bevestigd zal de klant een factuur ontvangen voor een vooruitbetaling. Bij offerte bedragen tot €1000,- zal het gehele bedrag als vooruitbetaling moeten worden gedaan en bij bedragen die hoger zijn dan €1000,- zal de vooruitbetaling 50% van het offertebedrag zijn, waarbij de andere 50% betaald zal moeten worden tijdens de afsluitende overdrachtsinspectie, voor de sleuteloverdracht.
De klant accepteert dat er wellicht geen afsluitende sleuteloverdracht kan plaatsvinden zonder de 2de betaling.

Artikel 11

Extra ritten met bus of aanhangwagen

Team van der Most zal in de offerte kenbaar maken met welke bus of aanhanger er afgevoerd zal worden. Dit wordt aangegeven met de inhoud van de bus bv 16m3. Het kan voorkomen dat een vooraf gemaakte inschatting van de af te voeren goederen lager is dan de werkelijk af te voeren hoeveelheid, dit kan door een inschattingsfout qua formaat  zijn of doordat de kringloop bv bepaalde goederen toch niet wilt meenemen.  Hierdoor kan het voorkomen dat er meerkosten zijn in het afvoeren naar de stort welke doorberekend zullen worden naar de klant.

Artikel 12

Gevaarlijke voorwerpen of producten

Team van der Most heeft het recht om gevaarlijke voorwerpen of producten, waarover geen communicatie is geweest bij de werk overleggen,  niet af te voeren.

Artikel 13

Asbest, ongedierte en dierlijke uitwerpselen 

Team van der Most kan en mag geen asbest (houdende) producten afvoeren, hiervoor is een gespecialiseerd bedrijf  nodig. Wanneer wij in een woning asbest aantreffen, zullen wij de klant hiervan op de hoogte stellen. 
Voor ongedierte zoals bv duiven, muizen en ratten en hun uitwerpselen geldt dit eveneens.

Artikel 14

Container plaatsen

Indien het nodig is om een container te plaatsen, dan zal er in overleg met de klant, gekeken worden of er genoeg ruimte voor de container is. (onder andere in verband met eventuele verkeersbelemmeringen). Wanneer er extra ruimte gemaakt moet worden zal de klant hier op gewezen worden. De klant dient de ruimte vrij te houden. Mocht er op de dag van de werkzaamheden niet genoeg ruimte zijn om de container te plaatsen, zullen de werkzaamheden vertraagd worden. De kosten van deze vertraging (bv man-uren en container huur)  zijn voor rekening van de klant.
Ook heeft Team van der Most het recht om op grond van deze vertraging de opdracht verder uit te stellen of zelfs te annuleren, in dit laatste geval zullen de extra gedraaide uren plus annuleringskosten (40% van het offertebedrag), door de klant betaald moeten worden 

Artikel 15

Sleutel overdracht bij aanvang opdracht.

In het geval dat de klant te laat komt op de dag waarop de werkzaamheden beginnen met de sleutel overdracht, dan zal Team van der Most de extra tijd in rekening moeten brengen, dit in verband met het reserveren van mankracht en transport. Bij vertraging van meer dan een uur behoudt Team van der Most zich het recht om de opdracht te annuleren met annulerings factuur. Wij zijn hierna niet verplicht om de klus alsnog uit te voeren.

Artikel 16

Overmacht

Onder overmacht wordt verstaan alle van buiten komende oorzaken, zowel voorziene als onvoorzienbare, waarop Team van der Most geen invloed kan uitoefenen en waardoor uitvoering van de opdracht geheel of gedeeltelijk niet mogelijk is, zelfs indien deze omstandigheden al bestonden vóór het sluiten van de overeenkomst.

Voorbeelden van overmacht zijn:

- ziekte of uitval van ingehuurd personeel (zoals ZZP'ers),
- storingen of calamiteiten aan ingehuurde voertuigen of verhuisliften,
- brand, machinebreuk of technische defecten,
- extreme weersomstandigheden (storm, sneeuw, ijzel, overstroming),
- oproer, stakingen, lock‑outs of onlusten,
- maatregelen van overheidswege of niet‑levering door derden,
- onbereikbaarheid van locatie door wegwerkzaamheden of filevorming,
- pandemieën of grootschalige quarantaine.

Opschorting van verplichtingen

Zolang overmacht voortduurt, worden de verplichtingen van de opdrachtnemer en/of opdrachtgever opgeschort. Beide partijen zijn verplicht redelijke inspanningen te leveren om de gevolgen van de overmachtsituatie zoveel mogelijk te beperken en indien mogelijk, in goed overleg tot een nieuwe uitvoeringsdatum te komen.

Meldingsplicht.

De partij die zich op overmacht beroept dient dit schriftelijk (via email of Whatsapp bericht) aan de wederpartij mede te delen, met een zo concreet mogelijke omschrijving van de oorzaak, de vermoedelijke duur en de impact op de uitvoering.

Duur en ontbindingsrecht

Indien de situatie van overmacht langer dan twee  maanden voortduurt, is elke partij gerechtigd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder dat de partij die zich op overmacht beroept gehouden is tot schadevergoeding of annuleringsvergoeding.

Financiële gevolgen

Er is in geval van overmacht géén annuleringsvergoeding verschuldigd
Wel blijft de opdrachtgever verplicht tot betaling van alle kosten die de opdrachtnemer tot de datum van de overmachtsituatie redelijkerwijs heeft moeten maken.

Indien de opdrachtgever schade lijdt door overmacht van de opdrachtnemer, mag hij daarvoor géén vergoeding vorderen. Omgekeerd kan de opdrachtnemer wel opeisbare facturen innen voor prestaties die vóór de overmachtsituatie zijn afgerond.

Artikel 17

Geoffreerde uren en daadwerkelijk gewerkte uren.

Team van der Most werkt met een netwerk van ZZP'ers en dit is de reden dat wij deze mensen uitbetalen volgens de geoffereerde uren. Mochten wij een opdracht sneller uitvoeren dan vooraf ingeschat, dient de klant alsnog alle uren uit de offerte te voldoen. Dit verzekert de medewerkers ervan dat ze de gereserveerde uren betaald krijgen. 

Artikel 18

Grofvuil aan straat

In veel steden en gemeentes mag het grofvuil pas na 21:00 in de avond, of om 7:00 in de ochtend aan de straat worden geplaatst. Dit is voor ons en voor de omwonenden vaak niet te doen, onder andere wegens geluidsoverlast. Daarom zetten wij het grofvuil al in de middag aan straat. Hiermee hebben wij tot op heden geen problemen ondervonden. Mocht er desondanks een boete worden opgelegd, of opruimkosten door de gemeente in rekening worden gebracht, dan worden deze kosten bij de klant doorberekend.  De klant is als opdrachtgever officieel verantwoordelijk voor de goederen die wij aan de straatkant neerzetten.

Team van der Most is niet verantwoordelijk hoe het neergezette grofvuil eruit ziet nadat we zijn vertrokken, in veel gevallen zetten omwonenden er spullen bij of zoeken mensen in de partij naar spullen die ze willen meebrengen. In veel gevallen maken we dan ook de afspraak dat kleiner goed in afvalzakken door ons worden afgevoerd zodat deze niet op straat opengetrokken kunnen worden.